Jumaat, 25 Mac 2011

kenapa aku emo smlm??

semalam aku emo.emo sgt2, aku emo bila mana ada org gune facebook utk downkn aku secara beramai2..cara agak kebudak2n...niat baik aku pada mulanya utk menjalinkn ukhwah dgn mereka terus tebantut...aku rs hina sgt...ye r aku ni kan sensitif.aku bukan nak menyalahkan mereka dan bukan juga nak menyalahkn takdir. tapi bila kita dlm keadaan tersepit, dan bila mana org yg kenal kita seolah2 x fhm kita. perasaan bengang tu muncul gak. bersaudara itu sepatutnya tidak menyakiti, tapi aku rasa disakiti bila mana aku cube mula utk meraptkkan silaturahim yang dikatakan itu....

mereka sudah besar golongan cerdik pandai, terlebih dahulu menelan garam daripada aku yang baru setahun jagung nak kenal kehidupan..ibrt bayi yang baru melangkah..ceit,,ayat mmg nak power je kan...aku kagumi niat mereka dan aku fhm apa yg mereka nak dari aku..then aku boleh terima dan aku cuba penuhi apa yang meraka nak....ha3..dan sekarang aku dan start emo....

"berpeganglah kamu dgn tali Allah..." tali Allah kat sini bermaksud ukhwah..aku tahu itu,aku ada belajar dulu..aku tahu mereka sdg berusaha utuk mengukuhkn tali Allah itu...tapi cara mereka menyakiti aku...aku sgt2 tak boleh nak terima..aku rasa disakiti dan dimalukan....bukankah saudara seislam itu adalah di ibaratkan seperti anggota bdn sendiri??hadis nabi juga ada menyatakannya...dan menyakiti saudara seislam itu adalah umpama menyakiti diri sendiri....sedarkah mereka akan sabda Rasullah ini..niat mereka murni, tapi cara mereka telah menyebbkn saudara mereka itu disakiti...apakah hebat perasaan menjatuhkan maruah saudara sendiri?

aku menulis entri ini bukanlah utk menjatuhkan maruah saudara seislam ku itu..tapi dgn niat dijadikan pedoman utuk kita sm2 menilai baik buruknya....satu keadaan apabila saudara anda tidak pernah berniat utk menjauhkan diri dari anda, tetapi disebbkan kesulitan yang merupakan kekangan yang anda sendiri tahu apa dia , dgn sewenang2nya anda menghukum saudara anda itu sehabis mungkin. anda menyatakan seolah2 saudara anda itu cuba menjauhkn diri dari anda dan keluarga....

mari ! utk renungan sekiranya dia mmg nak menjauhkan diri daripada anda adakah dia akan:

1) sibuk2 cari akaun facebook anda, then add anda sbgai kwn

2) sibuk2 follow link blog anda utuk ketahui sapa sebenarnya dan apa yang anda buat dlm kehidupn anda 

3) sibuk2 cari alamt YM anda, then add kat YM...ada masa dia yg sibuk nak chat, YM dgn anda dulu...dan anda????

4) sibuk2 komen, kat wall fb anda..walopon anda sekali pon x pernah nak komen kat wall fb dia....

semua dia sibuk2 buat?adakah segala benda yang dia buat dan mulakan ini menandakan bahawa beliau mmg sgja nak jauhkan diri dari anda dan keluarga anda??

anda bukan Khaliq..anda hnya manusia biasa..dan kita sama2 mnusia biasa...mcm mn anda tahu bhw saudara anda itu x bersungguh2 nak rapatkn ukhwah sesama anda?adkah anda mmapu membaca niat hati saudara anda itu?

betul hndak seribu daya, xnak seribu dalih...kalo kita nak kan sesuatu kita akn bersungguh2 dptkannya....apa selama ini, x cukup bersungguh2kah saudara anda itu dgn usaha2 menyibuk di atas??x cukupkah , serta masih x kukuhkan utk katakan bhwa dia juga berusaha utk kukuhkn ikatan tali persaudaraan sesama anda?tidak cukupkah?maka fikirlah...anda dah besar, sudah punya keluarga, dan juga mnjdi tunjang keluarga anda...

ingat kerana pulut santan binasa, kerana pulut badan biasa....

bersaudara kena jg tingkah laku, kata2 itu kena jaga...berckp ikut otak, iman bukan ikut nafsu...

nota NBY:ye aku sdg menulis entri ini bukan mengikut akal tetapi lebih kepada emosi...aku harap mereka membc entri ini....tapi tahukah mereka akan kewujudan blog ini?tahukah?spt mana aku tahu akan kewujudan blog2 mereka?tahukah??

nota NBY 1: aku bukan budak2, tak perlu nak ajar aku, dgn cara menjatuhkan maruah aku...ini bukan bermksud aku ego xnk terima teguran, xnk terima ilmu org lain.BUKAN!tapi cara biar betul, bukan ajar dgn cara bakal memalukan aku dpn org ramai...

nota NBY 2: niat aku baik dulu..dah psg niat awal2 dah nak g melwt korg, tapi cr korang buat niat aku TERBANTUT

nota NBY 3: ye aku akui sekali lg yang aku tulis n3 ni berdasarkan emosi..dan anda buat seme tu [pon berdsrkn emosi jg kan?owh cr aku x matang....

nota NBY 4: aku xtau lah pulak kan budaya perli memerli yang dimulakan oleh anda2 itu adalah cara yg terbaik sbgai permulaan utuk kukuhkan ikatan persaudaraan....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan