Isnin, 21 Mac 2011

sihatkah hati kita?

hati adalah raja bagi diri kita. hati yang sakit, sedih, gembira dsb akan mempengaruhi wajah kita. bila hati kita bersedih, wajah kita pasti bermuram, bila hati kita gembira, wajah kita bersinar2 ibarat di sinari cahaya.sepnjg kita bernafas di muka bumi ini, dgn memegang amanh sebgai khalfiah di muka bumi, pernahkah terlintas di hati kita..apakah sihat hatiku ini?

hati yang sakit, bermula dgn perasaan benci, yang akan menular menjadi dendam, bila dendam terus menular, maka kejahatan akan mula dipamerkan...nau'zubillah..maka andai kejahatan dilakukan kezaliman akan berlaku, maka bersorak gembira lah sang iblis menyaksikan kita yang melakukan kezaliman...inilah akan berlaku andai hati yang sakit menjadi raja bukannya iman...

hari ni, bukan shja hari ini, mlh boleh dikatakan setiap hari aku terfikir, apakah berdosa dan slh rs benci yang timbul? pernahkah Nabi Muhammad s.a.w kekasih Allah mempunyai rs benci??apakah para shbt juga mempunyai rs benci?aku srgkali tertnya, sbb hati aku pernah dinodai dgn rs benci..inilah antara penyakit hati yang selalu singgah di hatiku ini..benci kerana menyampah dan kenapa ia berlaku?aku fikir dan punya fikir, smpai st ms aku tersedar bhwa, sesungguhnya aku x lahirkan rs keikhlasankrn Allah dgn sepenuh jiwa...sbb itu aku selalu igtkan diri, bhwa sesungguhnya keihklasan itu adalah cara utk mencegah rs sakit hati...

setiap kali timbul rs benci, aku slalu mengingtkn diri, jgn membenci, sbb nanti sendiri yg malu..aku tak layak nak lahirkan rs benci tu sbb aku pun buat silap dan punya khilaf...maka mcm mn cara utuk aku rwt hati yang telah tercemar ini selain melahirkan keikhlasan dlm hati??aku pon google lah tadi..maka aku jumpa jlnnya...

jln untuk merawat hati adalah:

1) zikrullah...

ok zikrullah di sini bermaksud mengingati allah..bagaimankah cr utk kita zikrullah?mungkinada antara kita xtau cara berzikir...cara nya ialah dgn bertasbih (subhanallah), bertahmid(walhamdulillah) dan juga bertakbir (allahu akbar)..bagaimakah cr kekasih Allah berzikir slps mendirikan solat?baginda berzikir sesudah salam dgn dimulan dgn beristghfar(3 kali), sblm menyebut "Allahumma anta salam, waminka salam, tabarakta, zaljalali wal ikram. kemudian bginda bertasbih sbyak 33 kali, bertahmid(33 kali) dan bertakbir(juga sbyk 33 kali)..dan akhir sekali menyebut "la ilaha illalllah wahdahu la syarikalah lahul mulku walahul hamdu wahuwa 'ala kulli sai'in qadir"

2) membc al-quran

aku tertarik dgn status sahabtku yang berbunyi "Saat Anda membwa Al-Quran, setan biasa2 saja. Saat Anda mmbukanya, setan mulai curiga. Saat Anda membacany, ia gelisah. Saat Anda memahaminy, ia kejang2. Saat Anda mengamalkn Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari. ia stroke. Teruskn mmbaca & mgamalknny agar setan trus stroke . Ketika anda ingin menyebarkn pesanan ini, setan pun mencegahny" maka mari kita renungkan kata2 ini...

3)selawat atas junjugan besar Nabi Muhammad s.a.w

4) jauhkan diri dari memakan makanan yang syubhah...

ini kerana mgkut pgtahuan aku yang cetek ini, perkara yg syubhah wajib dijauhi kerana ia haram..benarkah?harap dibetulkan sekiranya salah..

5) menghadiri majlis2 ilmu...

tergt wktu zmn belajar dulu, ustaz ckp, jika kita menghadiri mjlis ilmu malaikat akan mengembgkan sayapnya menaungi tempt mjlis ilmu berlangsung..waallhu'alam...

maka jom kawan2 kita amalkan amalan ini sm2...mari bentuk hati yang sihat yok!kita sendiri tahu hati yang sakit akan bw keburukan, mari kwn2 kita elakn..bukankah mencegah itu lebih baik dr merawatnya?



nota NBY: yang baik dtgnya dari Allah s.w.t dan yang buruk dtgnya dari kekurangan sy sendiri..
imej dipetik dari google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan