Khamis, 30 Oktober 2014

Ganu kita kawan2

Baru2 ini nby ada trlibt sbg ajk bg slh satu conference anjuran tmpt kja nby. Its quite a good experience for me.
Conference tu blgsung di hotel tabung haji di terengganu..pergh penat ooo..pjlnnn yang memkn ms hampir 8 jm tu mmg x blh lupekn...
Punyelh dok byg kat pale otak ni cmno r ore pntai timur dr kl nk blik raya..pent ooi..penat..
Mcm tegang urat pinggang den dibueknye..btw seb beklah hotel th tu terbaik..dpt lh rehat sepuas2nye dgn selesa..Bilik tidur agak luas..mmg terbaik..
Kemudahan pun ok dlm bilik tu. Not bad lh.. Penyediaan mknn agk kurang sikit but for our dinner for opening ceremony the carrot cake is very delicious..utk breakfst n lunch n dinner biasa..pilihn mknn agak terhd..xbyk choice...
Last day nby di sana n take our lunch its not a very good experience since the staff sgt cengih..n x mesra lgsung..
Kami diminta utk tidak memasuki ruang mknn yg telah ditutup dgn cara yg x mesra. Staff x pndai nk senyum n xtau mcm mn nk selesaikn mslh kami dgn segera..kami keluar dr kawasan tsbut n dibiarkn utk mncri tmpt duduk yg available d kawasan lain sdgkn mmg xda seat yg available..sabo je lh..tindkn lmbt meke mmbuatkn kami Smpat terpinga2..sebelum staff tersebut dtg semula kpd kami dn tawarkn tmpt lain.
Ms kami masuk tu pun kami disoal dgn cara yg agak x mesra seolah2 kami x layak nk masuk utk mkn. Bkn nby x slh kalau staff tu lbih mesra n bljq utk senyum berbnding mengerut muka..but its ok...mungkin mereka akn baiki dari ms ke masa...
Ok smbung kisah lain...Nby sblm ni x pnh smpai ke terengganu. So p sna pun x sempt nk jln ke mn2...juz wktu balik tu smptlh nyinggh kat pasar payang n marang...
Since nby x pnh smpai tengganu n.x pnh buat research pasal tengganu...nby x byk tau psl ganu...yg nby tau terengganu ni popular dgn kopok..its good so that nby blh beli kopok as buah tgn utk dirasai oleh mk ayah nby..
Mslhnye nby tak tahu tmpt mn yg jual kopok yg kompem sedap.kwn ada bg suggestion utk beli kopok @marang and we bought it..unfortunately i dont think i bought in a right place sbb rasanya agak kurang memuaskn...sedikit kecewa tp its ok pglmn kn..so myb after dis kne buat research terlbih dahulu kat mn leko yg sedap..kih3
Sotong celup tepung jugak popular kt terengganu.ada lh jugak merasa sotong celop tepung goreng tu dgn ikan goreng...bos belanja.rezeki kn..xkn nk menolak...so jgn tnya nby brpa hrganya..n beli kt mn sbb nby mmg xtau. Tp rasanya mmg sedap.smpai la ni terasa kesedapannya..almklumlh ore blnja mkn nikmt kesedapnnye terlebih r sikit kn...he3
Batik jugk populr

Isnin, 3 Februari 2014

rezeki ganjaran syurga

Aku dilahirkan dlm keluarga kecil.dibesarkan bersama2 seorg kakak dan seorg adik lelaki. Satu2nya anak lelaki abah.beza usiaku dgn adiku adalh 6 tahun . mnkala aku dan kakak aku 2 tahun. Jurang usia ini lah yg berjaya utk aku jdikan punca knp kami sering bergaduh. Hahaha. Tapi kini masing2 usia sudah dewasa. Mungkin dewasa lbh sesuai digunakan sbb msing sudah boleh membezakan baik buruk. err..yeke? hi2. Lain pula dgn adiku mgkin boleh dikategorikn sbagai remaja.Remaja lah masih belasan tahun lagi..
Pada usia remaja adiku ketika ini, aku selalu memuji adiku. Aku selalu berkata padanya bahawa dia adalah anak yg pling beruntung antara kami bertiga. Walopn dia tidak minat belajar shgga menyebabkn dia mungkin jauh ketinggln berbnding kwn2 seusia dia yg sibuk mengejar cita2.tapi bg aku adik aku jauh lebih berjaya.
Seusia dia, dia sudah mula menabur bakti pd abah dan mama. Dialah yg akan membawa abah mnjlni pemeriksaan kesihatan.dialah yg akan menggantikn tugas abah membeli brgn keperluan harian apabila diminta mama.
Aku sgt2 bersyukur dan berbangga punya adik seperti dia. Pernah aku berkata padanya saat sekadar memberi peringatan dan menaikan motivasi padanya. Ku katakan padanya dik rezeki kita lain2 ujian kita lain2. Bersyukur dan berbahagialah kau dik kerana sesungguhnya rezeki kau utk meringankan beban abah dan mama dijanjikan ganjaran syurga. Terima kasih adik

kelawar malam

Alhmdulillah tahun baru menginjak lg.terasa begitu pntas skali masa berlalu.ada org kata sapa yg terasa ms pnts berlalu tu perasaan org tua.he3.yup usiaku bkl menginjk setahun lg dan dunia ini juga semakin tua.
Aku pulang ke sbk bernm spt biasa. Kali ini aku pulang msh bersama kakak ku. Suasana hening mlm disinari cahaya neon di mlm hari mjdi peneman kepulgn kami ke kg halamn. Jln ry tenang seteng jiwa memndgkn kenderaan tidaklh begitu byk mlm itu. Kami kelawar mlm bersemgt utk pulg ke kg.
Pjlnn dr bangi ke sbk mgmbil ms 2 jam setgh. Alhmdulillh semua slmt. Mungkin doa mama dan abah mengiringi pjlnn mlm kami.
Sesampainya kami di hlmn rumah abah setia menanti tersenyum menymbut kepulangan kami. Begitulah rutin abah stp kali kami pulang.tidak pnh jemu menanti kepulgn kami.alhmdulillah.itulah kata ptama yg terucap di bibir abah sebaik sahaja aku membuka pintu kereta.ku tersenyum memandangnya
Mama pula spt biasa duduk di kerusi mungkin merehtkn badan setelh seharian suntuk menguruskn rumah. Seraut wajah tenang penuh syukur tpncr dari raut wajahnya.
Kami kerap kali pulang ke kampung.kekerapan ini menimbulkn tanda tanya dlm klgn rkn2.bila disuarakn hasrat ku utk mengakhiri hujung minggu di kg psti akan ada suara2 nkl yg mempertikaikannya.
Aku bukan apa cuma ada masanya hati aku terdetik sudah cukupkah aku berbakti pada abah dan mamaku? Selagi kesemptan dan peluang itu masih ada kenapa harus aku siakan?
Selagi ada waktu,selagi ada ruang,selagi diri ini msh siht,selagi ada peluang izinkan kami terus mnjadi kelawar malam

Selasa, 3 September 2013

cerita abah

abah punya banyak cerita. banyak kisah untuk dikongsi. cuma moodnya untuk berkongsi jarang timbul. merdeka baru-baru ini mengajak abah bercerita tentang pengalamannya.

pengalamanya sebagai anak malaysia yang lahir sebelum kalimah merdeka dilaungkan. 

abah bukan pejuang yang gagah perkasa berlawan dengan penjajah.

namun abah punya cerita yang menarik utk dikongsi.

pengalaman abah itu memang unik. sambil mendengar cerita abah. aku sibuk membayangkan watak2 dalam penceritaan abah di dalam kotak mindaku.

kisah abah membesar dahulu. 

abah kami memang nakal ketika dulu. 

nakal x nakal. yang pasti pernah juga terputus ekor kucing. itu kisah lain. tidak sengaja. dan bukanya disengajakan. 

pernah juga abah mengejar anjing2 ketika muda dulu. ye mengejar anjing2 dengan senjata batu di tangan.

itu permainan abah ketika membesar. 

ketika kalimah keramat merdeka ingin dilaungkan. 

tumit kaki abah terlebih dahulu terputus. disapunya dengan serbuk kopi. dibiarkan sebati. sudahnya bercantum kembali tumit kaki abah. ya itu sejarah abah ketika 31 Ogos 1957. kini parutnya masih jelas kelihatan.

abah memang punya banyak cerita utk dikongsi bersama. itulah salah satu cerita abah.

Hujan Turun Lagi

Hujan turun lagi. membawa terus lamunanku ke kampung halaman. argh jgn kira hujan x hujan, memang sepanjang masa rindukan kampung halaman.

baru ahad lepas pulang ke bangi dari sabak bernam. sepanjang perjalann bersama kakak, teman membesarku, aku ralit dibuai angan-angan yang ingin nekad ku jadikan kenyataan.

perjalanan petang itu sungguh mencabar. perjalanan yang biasanya memakan masa paling lewat 2 jam setengah kini mengambil masa 4 jam. dengan skil pemanduan kakak ku yang masih lagi diasah, perjalanan yang  rasa begitu lama akhirnya menyebabkan dia mengalah. mengantuk katanya..

tapi tidak mengapa itu tidak menjadi masalah memandangkan itu hanya secebis kenangan untuk dikenang.

lamunanku kembali ke kampung halaman. mengingat kembali angan2 yang mahu dilaksanakan.

kata-kata mamaku terngiang2 melintas di telinga. membisik2.sayup2 kedengaran..

mama... jgn risau. kerana abah dan mamalah adanya anak2 mama dan abah sekarang.

insyaallah. anak mama ingat 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara.

"Sihat sebelum sakit - Muda sebelum tua - Kaya sebelum miskin - Lapang sebelum sempit - Hidup sebelum mati"

Isnin, 26 Ogos 2013

Abah

Sebentar tadi seorang saudara sekampung menegurku..bertanya akan kepulanganku ke kampong halaman tercinta. of kos aku dgn bangganya ckp aku balik kg. maka beliau pun bertanya akan perkhabaran abahku...begini dialognye

Beliau : Bapa ko sihat?
Aku     : Sihat - sihat macam tu lah...
Beliau  : kenapa? selalu pitam ke?
Aku     : Adalah sekali hari tu pengsan..panas mungkin. abah x larat..
Beliau : Ye r..Bapa ko keje kuat dulu. Bapa ko keje kuat.

Aku tersentak. Tercuit perasaan aku..Ye abah keje kuat dulu. Abah keje kuat dulu. x pernah merungut x pernah melenting. sekali pun tidak. abah keje kuat dulu supaya kita anak-anak abah senang sekarang. Terima kasih abah.

Jumaat, 31 Mei 2013

Bangun

Aku sentiasa percaya setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing2. Ya aku percaya itu.

Allah Maha Adil. Menjadikan hambaNYA tak ada yang lebih tak ada yang kurang. Sama. Cuma yang membezakannya adalah Usaha. Kalau kita nak lebih kita kena usaha lebih. Maka aku x fhm kenapa konsep cemburu dan rasa rendah diri itu boleh muncul.

Zaman sekarang org menilai

"Budak tu selalu naik pentas terima hadiah setiap tahun. Pandai budak tu..tak macam aku. loser giler rasa diri ni, rasa sia2 je hidup"

"Gaji besar dia tu,,,kereta besar, rumah besar, semuanya besar2 lah...aku ni sapalah sangat, poket pun kempis, lau nak beli barang branded mmg bukan aku lah. aku mmg dilahirkan begini"

Dlm masyarakat kita kebanyakannya orang2 yang kaya,mewah, pandai dan yang seumpamanyalah yang akan disanjung2 dan dipuja2. Bagi mereka2 yang kurang akan disisihkan serta diejak. Kalau iman dan mental x cukup kuat, boleh haru jadinya. Perkara-perkara macam ni lah yang akan membibitkan bunga2 cemburu, hasad dengki, rendah diri dan sebagainya...

Mentaliti mcm ni lah yang kita kena ubah. Kejayaan bukan diukur dgn melihat kepada ciri2 sperti di atas sahaja. Kejayaan perlukan usaha beb. Usaha jangan Malas. Kita kena ada matlamat, bila kita capai matlamat kita tu kita dah cukup berjaya.

kita x boleh sisihkan diri kita dan anggap kita tidak akan berjaya. kita tetap manusia sm mcm mereka.Kita dilahirkan kerana bersebab. ya dengan sebab yang berguna. Kita ada kelebihan dan kita kena cari sendiri kelebihan itu. Tak kiralah berapa lama nak cari, tapi jgn sesekali putus asa.

Andai kata kita telah berjaya mencapai matlamat kita dan kita tgk ada org lain di bawah kita yang dikatakan gagal oleh masyarakat. Please jgn sisihkan mereka. bantu mereka untuk sama2 berjaya seperti kita. andai mereka dengki dgn kita, dekati mereka dan selami perasaan mereka. mereka perlu dipositifkan supaya mereka juga akan berjaya.

percayalah hasad dengki tak akan bawa kita ke mana-mana. maka jom..


NBY: Buat kakak and adik ku..Ayuh! Wake up and smell our glories~~~~~~