Khamis, 7 April 2011

Our Iceberg Is Melting


Berubah atau Mati....
NBY terpanggil untuk mengulas buku ni sebab buku ni bukan sebuah buku kosong. ia menarik untuk dibaca dan difahami.penulis bagi buku ini adalah John Kotter.Secara ringkasnya buku ini, secara puitisnya menceritakan apa yang bakal kita lakukan jika satu perubahan besar berlaku dlm sekeliling kita.



penceritaan kisah penguin dlm buku ini, dikisahkan secara ringan dan mudah untuk difahami.penceritaan mengenai kisah sekumpulan penguin ini bermula apabila wataknya Fred yang suka memerhati sekeliling dapat mengesan bhwa sesuatu yang buruk bakal menimpa dia dan kumpulannya.konflik bermula pada saat dan detik ini, maka muncullah beberapa watak utama seperti Louis, Alice, Buddy, No No, dll.menariknya, kita sendiri akan rasa terpanggil utuk meletakkn diri kita ke dlm wtk2 tersebut, ketika membaca buku tersebut, kita seolah2 menyoal diri kita, siapakah kita dlm penceritaan tersebut.

lebih menarik lagi, kisah ini kita boleh adaptasikan dlm kehidupn kita sendiri, sama ada utk diri sendiri ataupun organisasi tempt kita bekerja.main concept dlm kisah OIIM adlah konsep perubahan. perubahan sekeliling yang mungkin akan memepengaruhi perubahan gaya hidup dan tradisi. bagaimana kita menghadapi perubahan yang merupakan keadaan luar jgka dan bgaimana kita bersedia utuk berubah dlm menghadapi perubahan tersebut. itu antara perkara pokok yang ditekankn oleh John kotter.

john kotter juga turt menyimpulkn apa yg cuba dismpaikn oleh beliau dlm cerita ini agar sampai kepada pembaca di pengakhiran ceritanya....beliau meringkaskn cerita kepada 8 cara untuk melakukn perubhn dgn berjaya iaitu:-

*
*
*
*
*
*
kalau korang nak tahu...bacalah buku ni..serius!x rugi!ha3...best~NBY x tipu....

nota NBY: ada satu lagi buku yg ditulis olh John Kotter bertajuk "Who Moved My Cheese" pernah difilemkan, NBY x pernah tgk filem tu, bakal beli. I.allah....
nota NBY 1: kdg2 buku cerita yang berilmiah tu seronok utk dibc sbb mengajak kita berfikir....

1 ulasan:

  1. nad ade bli bku nie ker??
    ari2 br je tgk bk nie ngan alin kt MPH
    huhuu cam best jer
    ni nk bli neh hehee~

    BalasPadam